سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرورش سبزیجات در خانه

پرورش و کاشت سبزی در خانه، 10 راهنمایی برای شروع کار خود

کاشت و پرورش سبزیجات در خانه علاوه بر تفریح ، نیازهای روزمره ما را هم برآورده می سازد.برخی از سبزیجات این قابلیت را دارند که در آپارتمان و فضاهای کوچک رشد کرده و به گیاه کاملی تبدیل شوند ، برای آنکه بتوانید در خانه سبزی پرورش دهید این 10 نکته مهم که در بخش خانه داری نمناک گفته شده است رعایت کنید.

نکاتی که باید برای پرورش سبزیجات در خانه بدانید

نگران فضای کافی نباشید، زیرا می توانید یک باغ سبزی را حتی در عرشه یا بالکن خود داشته باشید ، اجازه دهید تا آسانی کار را به شما نشان دهیم .

 

1. دانه خود را درست انتخاب کنید:

 

اگر شما یک مبتدی در باغبانی هستید، بهتر است که دانه هایی را انتخاب کنید که رشد آنها آسان است. برخی از بهترین انتخاب ها عبارتند از کاهو، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا، تربچه، رباب،ریحان، آویشن و غیره اما توصیه می کنیم با مقدار کم شروع کنید.

 

آن مقدار که نیاز دارید بکارید و در مورد آنچه خانواده تان می خورد فکر کنید ؛ همچنین در نظر داشته باشید که برخی از سبزیجات در طول فصول قابل کشت هستند، در حالی که دیگران فقط یک بار سبز میشوند.

2. از فضای خود استفاده کنید:

 

دانه کاشتن خود را انتخاب کرده اید، اکنون زمان تعیین فضای مورد نیاز شما و البته انتخاب مکان مناسب برای باغ سبزی است که باید دارای نور خورشید کافی باشد و در نزدیکی منبع آب قرار گیرد و از باد و سرما محافظت شود.

 

هنگامی که محل مناسب را انتخاب کردید، باید تصمیم بگیرید که چگونه بیشتر از فضای خود استفاده کنید در حقیقت، شما می توانید دانه ها را در ظروف در بالکن خود رشد دهید، بدیهی است که فضای زیادی لازم نیست. هر چه بیشتر به باغ رسیدگی کنید بار بیشتری بدست میاورید.

 

این ساده است - باغ بزرگ نیاز به زمان بیشتری برای نگهداری دارد ؛اگر شما یک باغبان با تجربه هستید و وقت کافی برای مراقبت از یک باغ بزرگ دارید، شما را تشویق می کنیم که این کار را انجام دهید اما اگر وقت کافی ندارید یا مبتدی هستید از فضای کوچک تر شروع کنید.

نحوه صحیح پرورش سبزیجات در خانه

3. طراحی و طرح بندی:

 

دو راه برای طرح بندی باغ خود وجود دارد. اولین کاشت ردیف سنتی است که شایع ترین طرح باغ سبزی است. شما به سادگی گیاهان تک فایل را در ردیف قرار میدهید. اگر چه کشت ردیفی به نظر منطقی و آسان است، این روش فقط برای باغهای بزرگ سبزی مناسب است و با این واقعیت که فضای کمتری داریم ، رویکرد متفاوتی برای آن وجود دارد.

 

کشت فشرده فضای مورد نیاز برای یک باغ سبز را کاهش می دهد این، شامل استفاده از باندهای گسترده است ، با تقسیم باغ به تخت های کوچک به شما اجازه می دهد که انواع سبزیجات را با هم مخلوط کنید، حتی اگر باغ شما کوچک باشد.

 

دلایل زیادی برای انتخاب یک سیستم جدید به جای سنتی وجود دارد ،این نیاز به تلاش کمتری دارد، عوارض زمین و غیره هم ندارد.

راحل کشت و پرورش سبزیجات ارگانیک در خانه

6. شروع کاشت دانه:

 

نهال های خود را در اواخر زمستان در داخل خانه رشد دهید تا زمانی که آب و هوا به اندازه کافی گرم شود آماده می شوند این برای سبزیجات مانند گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان که نیاز به یک دوره رشد گرم برای تولید محصول دارند، مورد نیاز است.

 

شما همچنین می توانید محصولات فصل سرد مانند بروکلی و کلم در داخل خانه شروع کنید تا در اوایل بهار یا پاییز آماده شوند برای شروع در ظروف 4 اینچی خاک بریزید . آن را خیس کنید و بگذارید خشک شود سپس بذر را طبق دستورالعمل بسته بندی خاک کنید ، خاک را به آرامی خیس کنید و فراموش نکنید که یک برچسب با نام گیاه قرار دهید.

 

وقتی دانه ها جوانه می زنند، گلدان را به یک منطقه با نور روشن و دمای بین 60 درجه فارنهایت و 75 درجه فارنهایت قرار دهید ، وقتی برگ های گیاه رشد کردند مکان آن را تغییر دهید و از کود برای تقویت گیاه و خاک استفاده کنید.

پرورش سبزیجات در داخل خانه

 0

آب‌و‌هوای زمستانی این معنی را نمی‌دهد که برداشت سبزیجات تازه به پایان رسیده است. شما می‌توانید باغی مخفی در فضای بیرون داشته باشید. یا می‌توانید با تلاش خود محصول را در داخل خانه پرورش دهید. شما می‌توانید در طول دوران ما‌ه‌های سرد و یا به‌دلیل نبود فضای بیرون برای کاشت، سبزیجات را داخل خانه پرورش دهید. با‌این‌حال، ساده‌ترین راه برای باغ نیست و شما باید انتظار بازدهی بزرگ نداشته باشید.

 

بزرگترین مشکل پرورش گیاهان خوراکی در داخل خانه، نور کم و نبود حشرات گرده افشان و باد است.

با‌این‌حال نکته مثبت این است که شما می‌توانید آب، خاک و باروری را کنترل کنید. متاسفانه آفات و بیماری ممکن است در خانه گریبان‌گیر شما شود، اما اگر اوضاع تحت کنترل باشد، می‌توانید از بروز این مشکلات قبل از شیوع‌شان جلوگیری کنید.

 

برخی نکات عمومی در پرورش خانگی:

به‌جای استفاده از خاک باغ، از گلدان با کیفیت خوب استفاده کنید.

ظروف باید زهکشی خوب داشته باشند و سایزشان متناسب با گیاه باشد. برای مثال گیاهان با ریشه کم عمق فقط به عمق دو اینچی نیاز دارند، اما ریشه عمیق گوجه‌فرنگی حداقل به دوازده اینچ عمق خاک نیاز دارد. پنجره‌های آفتابی نور کافی را برای گیاهان با ساقه کلفت، تامین نمی‌کنند. برای نیاز گیاهان، در طول زمستان روزها بسیار کوتاه و نور بسیار ضعف است. من همیشه مقداری نورپردازی مکمل توصیه می‌کنم؛ هم نور گیاه و یا یک طیف کامل نور فلورسنت.

گیاه خود را نزدیک پنجره ای که در معرض جریان گرما یا نزدیک به منبع گرما است قرار ندهید که باعث خشک شدن گیاه می‌شوند.

ادامه مطلب را برای پیشنهادات به منظور پرورش خوب سبزیجات و چگونگی مراقبت از آن‌ها بخوانید.

 

پرورش هویچ در خانه

هویچ خودش را وفق می‌دهد. پرورش آن‌ها در ظروف فقط گزینه خوبی برای رشد در خانه نیست بلکه مشکل تلاش برای رشد آن در خاک سنگی و سفت را نیز حل می‌کند. هویچ‌های کوچک برای رشد در داخل مناسب هستند. آن‌ها به فضای کمتری نیاز دارند و سریع رشد می‌کنند. از آنجایی‌که بذرافشانی چند گیاه را انجام می‌دهید، یک ظرف دراز مانند جعبه زیر پنجره گزینه مناسبی است. کلید جوانه زدن خوب نگه‌داشتن خاک به صورت مرطوب است. فقط روی دانه‌ها را با مقداری کود گیاهی بپوشانید تا دانه‌ها خشک نشوند، اما پوسته سخت و سنگین روی آن‌ها نیاندازید تا از جوانه زدن جلوگیری نشود. تخم‌ها باید در طول دو هفته جوانه بزنند. تعداد روزهای رشد به تنوع گونه‌های کاشته شده بستگی دارد.

 

سبزیجات سیر

سیر برای رشد پیازک نیاز به دمای خیلی خاصی دارد، شما می‌توانید یک منبع ثابت سیر داشته باشید یا سبزیجاتی که می‌توانند به جای پیازچه استفاده شوند. برای جوانه زدن سیر نیازی به ظرف بزرگ ندارید. ظرفی با عمق چهار اینچ باید کافی باشد. گیاهی مثل میخک به حدود یک اینچ عمق و آب منظم نیاز دارد. میخک باید در حدود یک هفته جوانه بزند. اجازه دهید بین 8 تا 10 اینچ رشد کنند و سپس برداشت کنید.

به مقدار نیاز برداشت کنید و بقیه را به حال خود رها کنید. در هر بار جوانه‌زدن شما می‌توانید یک‌بار محصول با کیفیت برداشت کنید. گیاه ممکن است دوباره جوانه بزند اما کیفیت پایین می‌آید، بنابراین هر موقع که برداشت را شروع کردید، میخک‌های جدید بکارید.

 

پرورش فلفل گرم در خانه

مطالب مرتبط

کوکوی مرغ و پیازچه

 

9 خاصیت درمانی سبزی خرفه

 

خوراکی های مفید برای چشم

 

سس کچاپ خانگی

 

اگرچه گیاه فلفل در برخورد با اولین یخبندان از بین می‌رود، در مناطق گرمسیر به‌خوبی رشد می‌کنند. من هرگز نتوانسته‌ام فلفل شیرین را به خوبی در داخل خانه پرورش دهم اما شما سعی خودتان را بکنید. پرورش فلفل گرم برای من موفقیت‌آمیز بوده است. من پرورش گیاهان را از تخم‌افشانی شروع می‌کنم و در فصل زمستان آن‌ها را با گلدان از باغ به خانه می‌آورم. برداشت زیادی نخواهید داشت اما ثمربخش خواهد بود.

از ظرفی استفاده کنید که حداقل 8 اینچ عمق دارد. فلفل گرم حداقل به ده ساعت نور در روز نیاز دارد. پیوسته آبیاری نکنید و اجازه دهید بین هر آب‌دهی گلدان خشک شود. گیاه خودش گرده افشانی می‌کند اما شما هم باید کمکش کنید. ساقه گیاه را تکان دهید تا گرده از یک گل به گل دیگر انتقال یابد یا با استفاده از پنبه جذب کننده گرده را منتقل کنید.

 

کاهو و سایر سبزیجات سالاد

کاهو و سایر سبزیجات سالاد دارای رشد سریع و ریشه کم عمق هستند، بنابراین به ظرف عمیق نیاز ندارند. اگر به روش برداشت- رشد اقدام کنید، گیاه همچنان به باردهی ادامه خواهد داد. ظرفی را انتخاب کنید که 2 تا 4 اینچ عمق دارد و آن‌را با خاک نم‌دار پر کنید. دانه افشانی را شروع کنید و به آرامی آن‌ها را در سطح خاک فشار دهید. تخم‌ها را مرطوب نگه دارید و در حدود یک هفته خواهید دید که جوانه می‌زند.

قبل از برداشت اجازه دهید تا گیاه حداقل 4 تا 6 اینچ رشد کند. برگ‌های بیرونی را جدا کنید و به ساقه اصلی اجازه دهید رشد کند.

 

پرورش میکروگرین‌ها در خانه

میکروگرین‌ها فقط مخلوطی از بذر گیاهان و سبزیجات مختلف مثل، چغندر، تربچه، کلم پیچ، برگ چغندر و ریحان هستند.

این جوانه‌های تازه و ریز احتمالا ساده‌ترین خوردنی هستند که در خانه رشد می‌کنند. آن‌ها فضا و زمان زیادی احتیاج ندارند.

چون این سبزی‌ها در حین جوانه زدن برداشت می‌شوند نیازی به خاک زیاد ندارند. یک سینی با عمق دو اینچ کافی است. داخل آن‌را با خاک مرطوب پر کنید و دانه‌ها را روی آن پخش کنید. روی دانه‌ها را با اندکی خاک بپوشانید و سپس دانه‌ها را به آرامی فشار دهید تا با خاک مرطوب تماس پیدا کند و خشک نشود. از آب را با فشار ملایم یا اسپری استفاده کنید تا خاک مرطوب باشد و در طول چند روز شاهد جوانه‌زدن خواهید بود. میکروگرین‌ها زمانی‌که اولین سری از برگ‌های حقیقی کاملاً توسعه یافتند، آماده برداشت خواهند بود. برای برداشت کردن از یک قیچی استفاده کنید و دوباره شاهد جهشی از رشد دیگری خواهید بود.

 

پرورش پیازچه در خانه

شما نمی‌توانید پیازک سیر را در خانه رشد دهید، اما پیازک، مثل سبزی سیر به‌خوبی رشد می‌کند. از نظر سهولت، حتی ممکن است با میکروگرین‌ها رقابت کند. حتی به بذر هم احتیاج ندارید.

برخی از باغبان‌ها موفق به کشت دوباره ته پیازچه بعد از مصرف قسمت بالای آن شده‌اند. من دوست دارم تا کل پیازچه را داخل یک لیوان آب پرورش دهم. من دسته‌ای از آن‌را داخل لیوانی که یک اینچ آب در آن وجود دارد قرار می‌دهم. وقتی که طول ریشه‌ها دو اینچ شد، آن‌ها را به ظرف عمیق منتقل می‌کنم تا به رشد ادامه دهند.

می‌توانید قسمت سبز بالایی را برداشت کنید و یک اینچ از ریشه را برای رشد دوباره باقی بگذارید، یا کل پیازک را بیرون بیاورید تا از قسمت سفید استفاده کنید.

 

پرورش گوجه‌فرنگی در خانه

ما به دیدن چروکیده شدن گوجه‌فرنگی‌ها در پایان فصل عادت کرده‌ایم، اما گوجه‌فرنگی‌ها در شرایط آب و هوای گرم به‌خوبی رشد می‌کنند. توصیه نمی‌کنم که یکی از گیاهان باغ را به داخل خانه بیاورید، آن‌ها احتمالا خیلی بزرگ هستند یا قبلا تجربه مشکلاتی را در پایان فصل با آن‌ها داشته‌اید. با‌این‌حال شروع کاشت گیاه از بذر، در داخل خانه در پایان فصل تابستان می‌تواند آن‌را رشد دهد. تخم گوجه‌فرنگی نسبتا سریع جوانه می‌زند. وقتی جوانه‌ها 3 تا 4 اینچ رشد کردند آن‌ها را به ظرف دائمی انتقال دهید و مطمئن شوید که روزی حداقل ده ساعت نور به‌ آن‌ها می‌رسد. این مقدار زیاد است اما این یک گیاه میوه‌دار است و در طول زمستان به آن مقدار نور نیاز دارد. وقتی که گیاه را به ظرف جدید منتقل می‌کنید آن‌را با کود آلی محلول در آب به خوبی تغذیه کنید. وقتی که گیاه شروع به شکوفه دادن کرد، شما باید آن‌را گاهی‌اوقات تکان دهید تا فرایند گرده افشانی از یک گل به گل دیگر انجام شود. بدون گرده‌افشانی هیچ میوه‌ای نخواهد بود. گیاه بعد از مدتی سنگین می‌شود و باید با میخ در جای محکمی ثابت شود.